Naša stránka využíva súbory cookies, vďaka ktorým vám dodávame kvalitnejšie služby. Ukladanie cookies môžete kedykoľvek odmietnuť v nastavení svojho webového prehliadača. Viac informácií.

Alebo sa vráťte na úvodnú stránku

Menu

Služby

Banner

Ako sa bezbariérovo menia Košice

09.07.2019

Druhé najväčšie slovenské mesto má už dva roky vytvorenú mapu bezbariérovosti, ktorá má pomôcť imobilným občanom

Ako sa bezbariérovo menia Košice

Druhé najväčšie slovenské mesto má už dva roky vytvorenú mapu bezbariérovosti, ktorá má pomôcť imobilným občanom, dôchodcom, či mamičkám s kočíkmi. Pomocou mapy si môžete naplánovať presun po meste, aby ste sa vyhli bariéram, ktoré by vám v presune bránili.

Celkovo je mapa bezbariérovosti rozdelená na 19 častí a pokrýva plochu 86 km². Celkovo je na mape obsiahnutých vyše 1 300 000 prvkov. Okrem budov, trás, chodníkov, prechodov, či zastávok MHD sú jednotlivé prvky farebne odlíšené podľa toho, či je prvok bezbariérový, bariérový alebo je potrebná pomoc asistenta.

Mapu spracoval Karol Lokša, ktorý pracuje na Útvare hlavného architekta mesta. Počas svojej existencie bola niekoľkokrát aktualizovaná. K poslednej úprave došlo na jeseň minulého roka ale už sa pripravuje nové doplnenie, keďže v meste sú zrekonštruované zastávky MHD. K aktualizácii dôjde už v auguste tohto roku.

Podnet k vzniku mapy dal aj Detský klub zdravotne postihnutých detí a mládeže. Sociálni pracovníci klubu uviedli, že vítajú iniciatívu mesta, a že vôbec takéto niečo existuje. Mapu v takejto forme nemá podľa nich žiadne iné mesto na Slovensku a sú radi za tento unikát.

„Aktuálne nie je možné si vybrať bezbariérovú trasu z jedného miesta do druhého. Človek si musí pamätať, kde má odbočiť, aby šiel po zelenej bezbariérovej trase. A druhá vec je, či je bezbariérová trasa skutočne bezbariérová alebo je tak len uvádzaná,“  uviedol Ján Podhájecký, sociálny pracovník v meste.

Stalo sa už viackrát, že počas presunu sociálneho pracovníka po meste s klientom, šli po rozbitom chodníku, či museli prekonať vysoké prahy napriek tomu, že v mape bola trasa označená ako bezbariérová. Ak pri sebe nemajú asistenta, tak aj malá prekážka na konci chodníka predstavuje pre hendikepovaného človeka prekážku, vďaka ktorej je celý chodník v podstate bariérový.

Problém v mape je zobrazenie bezbariérových toaliet.

„V mape chýbajú zobrazené bezbariérové toalety v nákupných centrách. Nájdete tam len tie, ktoré sú napojené na do systému eurokľúč. Ani tie ale nejde na mape samostatne vyhľadať. Treba ich hľadať v mori ďalších značiek na mape,“ uviedol Podhájecký.

Systém eurokľúč umožňuje sprístupnenie toaliet pre všetkých invalidov zapojených do systému kdekoľvek v Európe. V metropole východu môžete takto využiť toalety na železničnej stanici, pobočkách Všeobecnej zdravotnej poisťovne, na vybraných čerpacích staniciach a v sieti reštaurácií s rýchlym občerstvením.

„Najväčší problém pre vozičkára v meste je nájsť najbližšiu toaletu, ktorá samozrejme musí byť bezbariérová. V reštauráciách by ste ich hľadali márne, nájdete ich jedine v obchodných centrách,“ upresnil Podhájecký.

Samostatnú kapitolu tvoria toalety v nemocniciach, ktoré by prvé mali byť bezbariérové ale v skutočnosti to tak vôbec nie je.  Ak sa aj tvária bezbariérovo, tak väčšinou sú priúzke pre invalidný vozík alebo chýbajú madlá.

Problémom je aj prístup na Hlavnú poštu v Košiciach, ako sme vás informovali na našom portáli pred 2 mesiacmi. Dodnes nie je pošta vybavená bezbariérovým prístupom, pritom do budovy vedie 14 schodov, ktoré sú neprekonateľnou prekážkou pre invalidných zákazníkov ale aj mamičky s kočíkmi, či seniorov. Ťahanice okolo bezbariérovosti pošty trvajú už skoro 25 rokov. Pošta sídli v prenajatých priestoroch, takže všetky technické zásahy a stavebné úpravy musí odobriť majiteľ budovy. Ten sa ale rozhodol budovu predať. Preto sa odsúva aj plánovaná montáž zdvíhacej plošiny až do predaja budovy novému majiteľovi. Stať by sa tak malo do konca tohto roka.

Aby ale všetko nevyznelo len negatívne – zdravotne postihnutí občania si pochvaľujú bezbariérovosť MHD. Všetky autobusy a električky sú bezbariérové, aj novozrekonštruované zastávky sú v poriadku. S mestskou dopravou to je v tomto smere na ukážkovej úrovni.

 

Zdroj: KosiceDnes.sk

Predchádzajúci článok
Ochrnutá Austrálčanka zlyžovala aljašskú horu
Nasledujúci článok
IKEA za svoj program pre znevýhodnených získala ocenenie