Naša stránka využíva súbory cookies, vďaka ktorým vám dodávame kvalitnejšie služby. Ukladanie cookies môžete kedykoľvek odmietnuť v nastavení svojho webového prehliadača. Viac informácií.

Alebo sa vráťte na úvodnú stránku

Menu

Služby

Banner

Slovenské školstvo sa nedokáže postarať o deti s hendikepom rovnocenným spôsobom ako o tie zdravé.

04.12.2017

Odborníci, rodičia aj učitelia sa zhodli na tom, že štát nedokáže pre deti so špeciálnymi potrebami vytvoriť v školách priaznivé prostredie

Slovenské školstvo sa nedokáže postarať o deti s hendikepom rovnocenným spôsobom ako o tie zdravé.

Odborníci, rodičia aj učitelia sa zhodli na tom, že štát nedokáže pre deti so špeciálnymi potrebami vytvoriť v školách priaznivé prostredie, ktoré by im zaručilo rovnocenný prístup ku vzdelaniu ako zdravým deťom.

 

Odborníci, aktivisti a rodičia, ktorí sa v tejto téme angažujú spolu založili Koalíciu za spoločné vzdelávanie. Pred pár dňami poslali Ministerke školstva Martine Lubyovej otvorený list, v ktorom konštatujú, že o inklúzii žiakov sa na Slovensku nedá takmer hovoriť. List podpísala viac ako desiatka združení, napríklad Slovenská komora učiteľov, iniciatíva za reformu školstva To dá rozum či Platforma rodín detí so zdravotným znevýhodnením.

 

Od spôsobov, akými do spoločného vzdelávania začleňujú žiakov so špeciálnymi potrebami v zahraničí sa máme čo učiť. Prípadov, kedy rodičia detí s hendikepom narazili na nefunkčnosť slovenského školského systému existuje mnoho. Momentálne snáď jedným z najznámejších je medializovaný príbeh Jany Lowinski a jej syna Lea s viacnásobným zdravotným znevýhodnením.  Jana je slovenka žijúca čiastočne na Slovensku a čiastočne v Nemecku. 

 

Rodičia sa Lea na Slovensku viac krát pokúšali začleniť do slovenského školského systému, no neúspešne. Lea napokon integrovali do predškolského zariadenia v Nemecku, kde sa mu venuje fyzioterapeut, logopéd, ergoterapeut a špeciálny pedagóg.

 

V škôlke, kde ho umiestnili prebieha integrácia dieťaťa cez model jedno dieťa so špeciálnymi potrebami na troch rovesníkov. Leo má motoriku šesťmesačného dieťaťa a nedokáže ani štandardne komunikovať. V systéme, aký vládne v súčasnosti na Slovensku je absolútne nepredstaviteľné, že by tu navštevoval bežnú škôlku.

Nie len v Nemecku ale aj v ďalších vyspelých krajinách je samozrejmosťou sociálna sieť, ktorá je nastavená tak, aby hendikepované deti neboli vyčleňované na okraj spoločnosti.

 

Jedným z hlavných problémov u nás je nedostatok odborných zamestnancov a asistentov učiteľa. Štát nemá pripravené potrebné kapacity špecialistov, odborné zázemie ani potrebné nástroje na riešenie tejto problematiky.  Navyše trend zavádzania výchovno-vzdelávacích programov pre deti s rôznymi špeciálnymi potrebami je pre snahu integrovať tieto deti do normálneho školského systému kontraproduktívny.

 

Dokumenty, podľa ktorých školy pristupujú k učeniu a výchove detí so zdravotným znevýhodnením, vydáva Štátny pedagogický ústav. V súčasnosti je systém u nás nastavený tak, že sa od uplatňovania inkluzívneho vzdelávania odkláňa pozornosť. Skôr sa zdôrazňujú odlišnosti medzi deťmi, čo smeruje k prehlbovaniu rozdielov medzi žiakmi a vyčleňovaniu detí so špeciálnymi potrebami na okraj upozorňovaním na ich odlišnosti.

Návrh vzdelávacích programov pre deti so zdravotným znevýhodnením pre predprimárne vzdelávanie vypracoval Štátny pedagogický ústav na základe podnetov z praxe v roku 2016 a do platnosti vstúpil v roku 2017.

 

Štátny tajomník ministerstva školstva Peter Krajňák signatárov listu prijal a na stretnutí im prisľúbil, že rezort školstva sa bude ich návrhmi zaoberať. Aktivisti navrhujú aby štát postupoval tak, aby sa vybudovala celoslovenská sieť odborníkov a inštitúcií, ktorá by prípady hendikepovaných detí zachytávala včas, vďaka ranej intervencii už na materských školách, čo by to zlepšilo život týchto detí.

Zdroj: Etrend.sk

Predchádzajúci článok
Minister Drucker vyjadril svoj názor na poplatky v ambulanciách.
Nasledujúci článok
Prístupnosť pre všetkých: Airbnb rozširuje svoju ponuku o ubytovania pre zdravotne postihnutých cestujúcich